روستای بیاضه
 
:.با قدرت به پیش.:
ديار من خور
شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 14:13 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

بیاضه روستایی است که در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی خور و بیابانک در بخش نایین در استان اصفهان واقع شده‌است.وجود ارگ قدیمی و ساباط‌ها، پایاب‌های سرپوشیده، قنات‌ها، حسینیه و مسجد جامع قدیمی و امام زاده واقع در روستا و نخلستان‌های انبوه در آن توجه گردشگران داخلی و خارجی را جلب کرده و چند سالی است که سفر به این روستای کویری از سوی گروه های گردشگری و تحقیقاتی افزایش یافته است.خانه‌های قدیمی این روستا عموماً از خشت و دارای حوض‌های بزرگ، ایوانهایی با طاق بلند که در تابستان خنک هستند، و دارای اتاق‌های زمستانی و تابستانی هستند.نامهاي ديگر بیاضه به شرح زیر می باشد: مفازق ، بیادق ، مفازه ، پیاده ، بیاذه

 

آثار تاریخی

 

در روستا امامزاده‌ای به نام ابومحمد ابراهیم وجود دارد. او برادرزادهٔ علی پسر موسی بوده‌است. بیاضه دارای یک ارگ تاریخی مربوط به زمان ساسانیان است. نام این ارگ در کتاب سفرنامهٔ ناصرخسرو قبادیانی آمده‌است. این ارگ در اثر گذشت زمان و پر شدن خندق آن رو به نابودی است. در دوران اسماعیلیه (پیروان حسن صباح)، ارگ روستا هم جز قلعه‌های مورد استفادهٔ آنان بوده‌است. و در این روستا جمعی از سادات هاشمی و حسینی وموسوی نیز سکونت دارند و در ایام محرم الحرام این روستا با برگزاری مراسم سنتی نظر تمام افراد را به خود جلب کرده است.مسجد جامع قدیمی‌ترین مسجد روستاست که از آثار عهد صفوی است. مساجد دیگر روستا عبارت‌اند از مسجد النبی، مسجد امامزاده، مسجد مجلل. حسینیهٔ روستا هم طبق اطلاعات مربوط به دورهٔ صفوی است.


به دلایل زیر بیاضه میتواند مرکز جهانگردی ایران باشد :

 

1- بناهای تاریخی و بینظیر که بعضی از آنها قبل از اسلام ساخته شده ( مانند قلعه بیاضه که آنرا درقدیم نارنج قلعه 21) میگفتند ) و خانه هایی که با کلنگ از دل سنگ ساخته و در کنار آن ساختمانهای نسلهای بعدی که از گل وخشت ودر مجاورت آن ساختمان و معماری نسلهای بعد تو جه توریست ها خارجی و گردش گران ایرانی را به خود جلب کرده است .

2- بافت ساختاری بیاضه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


وبلاگي در خورو بيابانك استان اصفهان
آخرین مطالب

نويسندگان




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 765
بازدید کل : 202113
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 59
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت

داستان روزانه
اين سايت را حمايت مي کنم


دانلود آهنگ جدید - دانلود آهنگ جدید

فال انبیاء


استخاره آنلاین با قرآن کریم

افزايش بازديد رايگان - برترين سايت افزايش بـازديد در ايران ساعت مچی